Vanskelig å begynne på jobb igjen? Vi har tipsene for deg!

Tips
Inte redo att återgå till jobbet

Du har kanskje hygget deg med slekt og venner, nytt en god bok på stranden, samlet krefter i en rolig hytte i skogen eller utforsket historiske steder. Uansett håper vi at du har kunnet ta helt fri fra jobben, gitt blaffen i e-post og kun fokusert på avkobling. 

Tyvärr kan jobbstressen komma krypande så fort semestern går mot sitt slut, men den goda nyheten är att med lite planering kan du se till att göra det lättare att återvända till jobbet. 

Dessverre kan jobbstresset komme snikende så snart ferien går mot slutten, men den gode nyheten er at med litt planlegging kan du sørge for å gjøre det lettere å komme tilbake til jobb.

Gi deg selv en myk start
Det kan være lurt å bruke de siste dagene før du vender tilbake til kontoret på å forberede deg fysisk og mentalt. Å komme for raskt inn i rutinene igjen uten en viss overgangstid, kan gjøre mer skade enn nytte. Derfor kan det være en god idé å begynne å stille inn alarmen tidligere, kanskje til og med noen dager før du kommer tilbake fra ferie, slik at kroppen din ikke kommer i sjokk den første dagen. Det kan også føles fint å ha gjort unna klesvasken og handlerunden så du kan fokusere på de riktige tingene.

Gjenoppta sunne vaner
Hvis du har vent deg til ferierutiner som å hoppe over treningen og ta deg noen glass vin i løpet av uken, vil overgangen føles langt tøffere. For at tilpasningen til hverdagslivet skal gå smidigere og for å kunne prestere på jobb, er det viktig å mosjonere regelmessig og å spise sunt, noe som i sin tur bidrar til at vi sover bedre og føler oss mer uthvilte.

Planlegge, planlegge, planlegge
De fleste kjenner seg nok igjen i at hjernen fortsatt er litt på ferie og at man er ekstra trøtt i hodet de første dagene på jobb. Det kan være bra å ikke planlegge altfor mange viktige møter de første dagene, og i stedet bruke disse dagene på å danne en oversikt over situasjonen og sette opp en plan for de kommende ukene slik at du kan være så produktiv som mulig. Å skrive huskelister og et strukturert skjema kan være til ekstra stor hjelp akkurat nå.

Tenk positivt
Det kan føles vanskelig å tenke positivt når vi begynner på jobb igjen etter en periode med fri og avkobling. Men det er tross alt viktig å ikke kjøre seg fast i de negative tankene. Prøv i stedet å fokusere på de positive sidene ved arbeidslivet ditt. Forhåpentligvis er det mange ting du trives med på jobben, som å se kollegene igjen, få sjansen til å lære nye ting og gjennomføre spennende prosjekter. Det kan også være en fin følelse å komme inn i hverdagsrutinene igjen. Sørg også for å planlegge noen hyggelige ting å se frem til i helgene – det kan få ukene til å føles litt kortere.

Relaterade artiklar