Hva du ikke bør gå glipp av når du leter etter en UX/UI-designer

Digitalisering stiller nye krav til den moderne forbrukeren, noe som gjør at kunnskapene til UX/UI-designere er blitt mye ettertraktet. Gjennom strategisk kompetansetilførsel øker sjansen for at du som rekrutteringsleder finner kandidaten som tar brukeropplevelsen din til et nytt nivå.

Den største utfordringen vi i Worko møter blant kunder som skal rekruttere i IT-bransjen, er å oppnå tilstrømning av passive arbeidssøkere. Det vil si kandidater som kan vurdere å bytte jobb hvis de får tilbud om noe bedre. Og det er akkurat der vår løsning kommer inn. Gjennom strategisk kompetansetilførsel og proaktiv nettverksbygging med talenter i området har du muligheten til å oppnå raskere og mer nøyaktige resultater enn om du bare starter en rekrutteringsprosess når et akutt behov oppstår. Hvis du står overfor rekruttering av en UX/UI-designer, anbefaler vi at du bruker proaktiv rekruttering for å finne ut når de beste kandidatene vil være tilgjengelige. Her forklarer vi mer om hvordan du rekrutterer strategisk innen IT.

Takket være vår solide erfaring, vet vi i Worko hvilke personlige egenskaper som er viktige for UX/UI-designere – både nå og i fremtiden.

Tre egenskaper å se etter i fremtidens UX/UI-designere

  • Nøyaktig: En UX/UI-designer må jobbe systematisk for å bli bedre kjent med kunden. Samspillet mellom menneske og teknologi må analyseres nøye fordi et brukervennlig grensesnitt ofte er det som avgjør om forbrukeren velger å kjøpe et produkt eller klikke seg videre til en konkurrent.
  • Sosial: Ettersom yrket innebærer tett samarbeid med andre stillinger og i stor grad dreier seg om å lese mennesker, er høy sosial kompetanse spesielt ettertraktet.
  • Nysgjerrig: Det er viktig å undersøke om kandidaten har en nysgjerrig tilnærming, ettersom en UX/UI-designers oppgave handler om å analysere folks atferd, sette seg inn i virksomheten og lære seg nye teknologi.