Talent Acquisition – hva det er og hvordan det brukes

Hva er Talent Acquisition?

Talent Acquisition er en metode for å skaffe, identifisere, tiltrekke seg, intervjue, ansette og til slutt introdusere kvalifiserte kandidater til en organisasjon. Talent Acquisition befinner seg ofte i et selskaps HR- eller personalavdeling, men rollen finner du også i rekrutteringsbyråer. Felles for rollen er at de har som oppgave å løse selskapenes kompetansebehov og dermed hjelpe dem med å nå sine forretningsmål.

Hvordan bruker man Talent Acquisition?

Ved å identifisere, kontakte, vurdere og til slutt ansette kvalifiserte kandidater, sørger Talent Acquisition Managers for at selskaper finner den rette personen til riktig rolle. Denne tilnærmingen innebærer å analysere bedriftens behov for talent, utvikle en arbeidsgivermerkevare og rekrutteringsstrategi som tiltrekker seg de rette kandidatene, og å implementere effektive rekrutteringsprosesser som sikrer at man ansetter de beste talentene. Talent Acquisition kan også innebære å utvikle en strategi for å beholde og utvikle talentene man allerede har i organisasjonen. Ved å bruke Talent Acquisition kan bedrifter øke sjansene for å finne og beholde de beste talentene, og dermed øke sin konkurransekraft og suksess på lang sikt.

Les mer om hvordan Worko jobber for å rekruttere talenter her.

Tre tips for å lykkes med Talent Acquisition

  1. Kandidatene setter vanligvis pris på ulike ting. I dag er det ikke nok å skryte av hvorfor du er en god enhet, avdeling eller arbeidsgiver i en stillingsannonse. Å jobbe med storytelling er et like effektivt verktøy innen salg og ledelse som i rekruttering. Parallelt med å levere intervjuer raskt, bygger Worko også opp avdelingens og selskapets employer brand, og hjelper deg med å fremheve hvem du er og formidle bedriftens unike budskap og tilbud i kontakt med hundrevis av kandidater. Etter tusenvis av fullførte rekrutteringer vet vi hva kandidatene lokkes av for å komme på intervju.
  2. I mange tilfeller begynner prosessen med å rekruttere en ny ansatt først etter at behovet har oppstått. Med vår lange erfaring innen rekruttering vet vi at det er altfor sent. Det er langt bedre å jobbe proaktivt og identifisere fremtidige kompetansebehov ved kontinuerlig å tenke over hvilke kompetanseområder selskapet mangler for tiden og hvilken kompetanse det vil være behov for i fremtiden. Med Workos proaktive rekrutteringstjeneste møter du fortløpende kandidater som vi allerede har valgt ut basert på deres kompetansenivå og tilgjengelighet.
  3. Sørg for å tildele ekstra ressurser og tid til rollene som har vist seg vanskeligere å fylle, for eksempel fordi det er færre kvalifiserte kandidater eller det er stor etterspørsel på arbeidsmarkedet etter kompetansen du leter etter. Sørg for at bedriften din er klar og kom i gang med rekruttering i tide for å sikre at dere virkelig finner den rette kandidaten til rollen. Det kan være lurt å kontakte et rekrutteringsbyrå som sitter på et bredt nettverk av kandidater. Worko har lang erfaring fra mange ulike bransjer, inkludert IT- og byggebransjen. Med vår erfaring forstår vi de unike utfordringene bedriften din står overfor.

Kontakt Worko for å finne ut hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å finne talenter!