Sourcing – hva, hvordan og hvorfor?

Det har blitt stadig viktigere å engasjere seg i sourcing for å rekruttere de riktige kandidatene. Ikke minst under pandemien, når et mer usikkert arbeidsmarked gjør at mange kvalifiserte kandidater velger å bli hos arbeidsgiveren sin, selv om de egentlig er åpne for nye muligheter.

Strategiene rundt identifisering, lokalisering av potensielle kandidater og aktiv kontakt med dem i en rekrutteringsprosess kalles sourcing. Strategiene brukes både til å fylle en nåværende rolle og for å finne kandidater til fremtidige rekrutteringsbehov.

Hvorfor sourcing?  

Ifølge karrierenettstedet LinkedIn er 90 prosent av brukerne åpne for nye karrieremuligheter, men bare 36 prosent er aktive jobbsøkere. Med andre ord er det mange passive kandidater som kanskje allerede har en jobb som de liker, men som vil være åpne for å bytte jobb hvis den rette muligheten dukker opp.

I motsetning til den mer klassiske måten – å legge ut en annonse og vente på at den rette kandidaten skal sende inn en søknad, tar rekruttereren her en mer aktiv rolle og finner selv de mest passive kandidatene.

Med Worko får du kontakt med de passive kandidatene i rekrutteringsprosessen. Klikk her for å lese mer om hvordan vi kan hjelpe din bedrift!

Tre tips for bruk av sourcing:

  • Planlegg sourcingstrategien ved å definere drømmekandidaten og hvilke kvalifikasjoner, egenskaper og erfaringer den ideelle kandidaten skal ha. Skriv ned de nødvendige ferdighetene i en tydelig kravprofil.
  • Når du har utviklet en kravprofil, kan du tenke over hvordan bedriften din skal nå ut til kandidatene. Hvordan ser målgruppen ut og hvor er de? Det kan være spesielle fora, grupper eller steder der bedriften din skal være synlig. Når du har avgjort dette, kan du tenke på hvordan bedriften din bør tilpasse sin kommunikasjon og employer brand for å tiltrekke seg riktig type kompetanse.
  • Ulike rekrutteringsbehov byr på ulike utfordringer. Hvis det er stor konkurranse om det talentet som bedriften din leter etter, vil det kreve mer av deg som arbeidsgiver å virkelig skille seg ut. Hvis det føles som en overveldende oppgave, kan det være lurt å hente inn ekstern hjelp fra spesialister i form av rekrutteringsbyråer.