Kom i gang med employer branding
Viktigheten av employer branding har aldri vært større, og arbeidsgiverens varemerke er i dag den viktigste faktoren i kandidatenes valg av arbeidsplass. Men hvor starter du, og hvordan jobber du egentlig med arbeidsgivermerket ditt? Les vår guide for å komme i gang og jobbe aktivt med employer branding i din bedrift og styrke din bedriftskultur.
Employer branding hjelper deg ikke bare med å ansette nye, det skaper også en sterk bedriftskultur og kan redusere kostnader for markedsføring og utskifting av personale. Å ha et velrenommert arbeidsgivermerke er et must for en organisasjons strategi, fordi det hjelper bedrifter med å rekruttere bedre kandidater, redusere ansettelses- og markedsføringskostnader og forbedre produktiviteten.
Før du begynner å gå gjennom strategien for arbeidsgivervaremerke, må du først se over den nåværende taktikken din for å forstå hva som fungerer og hvor du bør rette innsatsen fremover. Deretter kan du bruke følgende punkter avhengig av hva bedriften din har behov for å styrke.
Her er 11 trinn for å komme i gang med employer branding.
1. Gjennomfør medarbeiderundersøkelser
Et godt sted å starte er med dine egne ansatte. Samle inn tilbakemeldinger gjennom medarbeiderundersøkelser rundt dine ansattes erfaring, og finn ut hva som gjør at de holder seg i bedriften din, og hva som kan føre til at de forlater den. Spør dem også om hvordan de først hørte om bedriften din og hvor de søkte. Det vil gi deg innsikt i plattformene som tiltrekker seg toppkandidater.
Ansatte og kandidater er selskapets mest verdifulle ressurs, så det er viktig å faktisk behandle dem slik, ta til seg feedbacken på medarbeiderundersøkelsene og sørge for at de er fornøyde. Dine ansatte vil også fortelle om sin erfaring med din bedrift, online så vel som personlig, enten de fremstiller bedriften din som en god arbeidsplass eller som en mindre ønskelig arbeidsgiver.
2. Sett opp måleverdier og KPI-er med din employer branding
For å sikre at innsatsen din lønner seg, kan du fastslå hvilke verdier du planlegger å måle og følge opp. Etter å ha gjennomgått den nåværende tilstanden til ditt arbeidsgivermerke, vil du ha et godt bilde av hvilke områder som trenger forbedring. Dette er beregningene du vil fokusere på. Her er noen rekrutteringsmål du bør vurdere:
- Oppbevaringsgrad
- Søknadsfrekvens
- Kilde for ansettelse
- Medarbeidertilfredshet
Når du har valgt beregningene du vil spore, kan du opprette en grunnlinje og sette opp et sporingsskjema. Dette vil hjelpe deg med å måle resultatene av innsatsen din i de kommende månedene og årene.
3. Gjennomgå kjerneverdier og misjon
Folk er mer opptatt enn noensinne av hvem man jobber for og hvordan arbeidet deres påvirker bedriften og verden rundt dem. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du skrive ned bedriftens kjerneverdier, forretningsidé og misjon. Hvis det er en stund siden du formulerte kjerneverdiene, kan du vurdere å gjennomgå dem for å sikre at de samsvarer med den nåværende bedriftskulturen og visjonen for din bedrift og merkevare.
Du kan både skape og skrive om dine verdier og oppgaver ved å samle en fokusgruppe av erfarne medarbeidere som ønsker å være involvert i å påvirke selskapets kjerneverdier. Be dem skrive ned kjerneelementene som utgjør din bedrift og dens visjon, og finpusse dataene for å identifisere fellestrekk.
4. Forbedre ditt interne employer brand
Dine ansatte er din største ressurs. De kjenner merkevaren din og påvirker alle aspekter av bedriften fra topp til bunn. For å forbedre ditt eget omdømme som arbeidsgiver for jobbsøkere, må du først administrere ditt interne arbeidsgivermerke. Hvis du ansetter de rette personene og tilbyr en tydelig og riktig medarbeiderverdi, bør ditt interne arbeidsgivermerke være organisk sterkt.
Identifiser smertepunktene og fiks dem raskt, før de utarter seg. Og når du bygger ut og utvikler ditt arbeidsgivermerke, må du holde det interne teamet ditt informert om fremdrift og endringer. De vil være bedre rustet til å hjelpe deg og sikre at innholdet fokuserer på merkevare uansett hvor eller hvordan kandidatene lærer om virksomheten din.
5. Invester i bedriftskulturen
Ditt arbeidsgivermerke vil gjenspeile din bedriftskultur. Hvis du har en dårlig organisasjonskultur, vil det påvirke arbeidsgivermerket og alle aspekter av din virksomhet. Hvis du bygger en sterk bedriftskultur, vil du finne det lettere å opprettholde den positive energien i teamet ditt og dermed arbeidsgivermerket.
Uavhengig av kulturens tilstand, bør du alltid teste nye bedriftskulturideer for å kontinuerlig forbedre opplevelsen for teamet ditt og tiltrekke kandidater til å søke. Jo bedre bedriftskulturen din er, desto enklere (og morsommere) vil det være å lage et fint innhold til din employer branding.
6. Forsterk fordelene
Fremhev og styrk aspektene ved dine ansattes fordeler (Employee Value Proposition) som appellerer mest til jobbsøkere gjennom hele strategien for merkevarebygging. De to viktigste tingene kandidatene ser etter når de vurderer en stilling, er lønn og fordeler. Noe av det mest frustrerende kandidatene opplever under jobbsøkingen, er når selskapene ikke deler nok informasjon om fordelene.
Fordeler spiller en stor rolle i medarbeidertilfredsheten og i å tiltrekke seg toppkandidater. Ta deg derfor tid til å gjennomgå alt du har å tilby. Be dine ansatte om å forstå hvilke fordeler de liker og bruker mest, og hvilke de ønsker å legge til. Investering i fordeler av høy kvalitet vil både øke både søkerantallet og hvor lenge de blir værende i jobben.
7. Implementer employer branding i rekrutteringsstrategien
Når du har en god innsikt i hva arbeidsgivermerket ditt er, er neste trinn å lage en handlingsplan for å bygge opp merkevaren din og opprettholde et godt omdømme blant jobbsøkere og interessenter. Det er der markedsføringsstrategien for rekruttering kommer inn.
Selv om du ikke kan styre alle sider ved ditt omdømme, kan du iverksette en helhetlig strategi for å dele viktig informasjon om firmaet og dets ansatte på alle stadier av rekrutteringssyklusen. Det vil hjelpe deg med å tiltrekke deg og engasjere topptalenter, samt utvikle forholdet til kandidater og de ansatte.
Hvis du ikke allerede har en markedsføringsplan for rekruttering, kan du kontakte markedsføringsteamet for å forstå hvordan de presenterer bedriften din som arbeidsgiver og hvordan dere kan samarbeide.
8. Identifiser kandidat-personas
Hver gang du åpner en rolle, oppretter du en ny «kandidat-persona» for å hjelpe deg med å identifisere personen du vil nå. Disse personas vil indikere hvor og hvordan du bør bruke arbeidsgivermerket ditt for å tiltrekke deg den rette kandidaten.
Kandidat-personas bør inkludere informasjon som kompetanse og ferdigheter, mål, geografisk plassering, hvilke kanaler de er aktive i, og hva som appellerer til dem.
Vit hvilke plattformer toppkandidater sannsynligvis vil besøke. Hvis du for eksempel leter etter en erfaren programvareutvikler, er det mer sannsynlig at du kommer i kontakt med dem på GitHub enn på Instagram, mens hvis du leter etter en markedsfører, er Instagram et bedre valg. Ta også hensyn til kandidaten med tanke på språk og utformingen av annonsen din.
9. Opprett en contentkalender
Innhold er alt i en markedsføringsstrategi for employer branding og rekruttering. Du må alltid oppdatere gammelt og skape nytt innhold. For å holde orden på alt er det best å opprette en contentkalender. Der kan du sette klare tidsfrister, sikre at teamet ditt er med på strategien, og deretter måle hvordan de forskjellige aktivitetene har gått.
På kort sikt kan du utvikle enkle medarbeiderspotlights og vise frem miljøet og aktivitetene fra kontoret. Din langsiktige strategi kan imidlertid ta måneder med forberedelser, for å lage rekrutteringsvideoer, være vert for rekrutteringsarrangementer og oppdatere karrieresiden din. Hvis du organiserer alt innholdet i én kalender, blir det enklere å administrere og vedlikeholde det.
10. Rekrutter i sosiale medier
Når omtrent 80 % av dagens jobbsøkere leter etter jobber på sosiale medier, er det viktig å ha en sterk tilstedeværelse i disse kanalene for å bygge opp kandidatenes tillit og interesse, og oppmuntre dem til å søke på jobber.
Sosiale medier er unike ved at det gjør det mulig for selskaper å være mer autentiske og transparente med jobbsøkere, så bruk det til din fordel. Gi direkteoppdateringer om arrangementer og teamutflukter. Vis frem den morsomme og originale siden av teamet ditt og de unike individuelle personlighetene som utgjør din bedriftskulturen.
Mange jobbsøkere sjekker ut et selskaps tilstedeværelse på sosiale medier for å bedre forstå kulturen og hverdagen til sine fremtidige kolleger, så hold innholdet friskt og relevant.
Med undersøkelsene du har gjort tidligere, bør du nå vite hvilke plattformer dine kandidat-personas mest sannsynlig vil engasjere seg i.
Gjør litt research for å forstå hvordan du kan optimalisere ditt innhold og din strategi for funksjonene på hver plattform. Selv om noe innhold kan brukes på nytt på forskjellige plattformer, må det utvilsomt justeres ut fra funksjonene som er tilgjengelige og det spesifikke publikummet du henvender deg til på hver plattform.
11. Vær autentisk og transparent
Kandidatene er smarte; de kan se når et selskap ikke er oppriktig med sitt arbeidsgivermerke. Fremhev de beste delene av bedriften din, men gjør det på en måte som gjelder for merkevaren og de ansatte.
Undersøkelser og spørreskjemaer er gode måter å samle inn tilbakemeldinger på og vurdere om ditt arbeidsgivermerke virkelig gjenspeiler erfaringene til dine nåværende ansatte. Å be om introduksjons- og exit-intervjuer er en annen fin måte å få tilbakemeldinger på, både fra personer som er kjent med arbeidsgivermerket ditt fra et eksternt perspektiv og fra folk som har direkte erfaring med din bedriftskultur.
Det finnes ingen feil måte å skape et arbeidsgivermerke på. Hvert selskap vil finne forskjellige veier og strategier som fungerer best for dem, og disse taktikkene vil utvilsomt endres over tid. Å holde employer branding i fokus vil hjelpe deg med å lage innhold som virkelig gjenspeiler det flotte selskapet og kulturen du har opprettet. Hvis du vil ha flere tips, kan du ta en titt på mer av innholdet vårt for å fortsette å forbedre ditt arbeidsgivermerke.
Hos Worko hjelper vi deg med å presentere din bedrift for kandidatene på den beste måten. Les mer om hvordan vi jobber med proaktiv rekruttering her.