Inbound recruitment, employer branding, recruitment marketing – bare buzzwords eller geniale konsepter?

Som i mange andre bransjer er det mange trendord som kommer og går. I overskriften har vi nevnt noen av dem, men hva betyr disse begrepene egentlig, og hvordan skiller de seg fra hverandre? Det skal vi prøve å finne ut i denne teksten.

Det føles ofte som om vi blir overøst med engelske ord i rekrutteringsbransjen – hvorfor ikke bare si rekrutterer og rekrutteringskonsulent i stedet for recruiter og recruitment consultant? Faktum er at mange av ordene vi bruker til daglig, er låneord fra engelsk, men tro det eller ei: ordet rekruttering kommer faktisk fra det franske ordet recrutement.

Hvordan få kandidatene til å finne deg

Et engelsk begrep som mange har hørt om, er inbound recruitment. Opprinnelig kommer det fra salgs- og markedsføringsverdenen der folk ofte snakker om inbound marketing. Når vi snakker om dette i rekruttering, betyr det at kandidatene oppsøker selskapet i stedet for omvendt.

Hvordan foregår det? Vel, ved å jobbe for å styrke selskapets merkevare og employer brand (vi vil komme inn på hva dette betyr litt senere), og dermed forbedre forholdet ditt til både aktive og passive kandidater på forskjellige stadier av rekrutteringsprosessen.

Hvorfor inbound recruitment?

Et selskap kan spare både tid og penger på å holde seg ett skritt foran. Det handler rett og slett om å jobbe proaktivt i stedet for reaktivt i rekrutteringen. I stedet for å legge ut en stillingsannonse når det har oppstått et akutt behov og det allerede haster, kan arbeidsgivere i ro og mak kontakte kandidater de allerede har funnet frem til på forhånd for å unngå å komme i en presset situasjon.

Worko er rekrutteringsbyrået som jobber proaktivt med rekruttering.

Hvorfor employer branding?

Employer branding handler om å bygge opp en sterk og positiv merkevare som tiltrekker seg de beste kandidatene og beholder talentfulle ansatte. Dette kan gjøres ved å fokusere på bedriftens kultur, verdier og arbeidsmiljø, og å kommunisere disse til potensielle kandidater og ansatte.

Hvorfor recruitment marketing?

Recruitment marketing handler om å bruke markedsføringsteknikker og strategier for å tiltrekke seg potensielle kandidater til en stilling eller en bedrift. Dette kan gjøres ved å bruke sosiale medier, annonsering og andre kanaler for å nå ut til potensielle kandidater og bygge opp en interesse for bedriften og stillingen.

Hva er forskjellen mellom begrepene?

Inbound recruitment, employer branding og recruitment marketing er alle viktige konsepter for bedrifter som ønsker å tiltrekke seg og beholde de beste talentene. Ved å fokusere på bedriftens kultur, verdier og arbeidsmiljø, og å kommunisere disse til potensielle kandidater og ansatte, kan bedrifter øke sin konkurransekraft og suksess på lang sikt.

Employer brand handler i utgangspunktet om å styrke et selskaps merkevare ved å formidle budskapet om selskapet som en attraktiv arbeidsgiver. Gjennom recruitment marketing formidler et selskap sitt employer brand til potensielle kandidater. Dette skaper en bevissthet om selskapet for å få kandidatene til å søke seg til selskapet på et senere tidspunkt. Inbound recruitment er den overordnede strategien og tilnærmingen til å få kandidater til å finne veien til arbeidsgiveren og søke på en stilling hos dem.