Dette er grunnen til at du ikke får rett kompetanse i bedriften din
Du kjenner sikkert igjen situasjonen: Du trenger å utvide din arbeidsstokk, men kandidatene med riktig kompetanse er ikke tilgjengelige, og de som er tilgjengelige har ikke riktig kompetanse. En umulig situasjon! utbryter du og slår hodet mot veggen. På dette svarer vi hos Worko at det slett ikke er umulig – det krever bare en ny tilnærming.
Årsaken: feil approach
De passive kandidatene utgjør hele 85 % av dagens marked – et soleklart flertall. Denne typen kandidat er åpen for nye muligheter i karrieren og kan tenke seg å bytte arbeidsgiver hvis det rette tilbudet dukker opp, men søker ikke jobb aktivt. En gammeldags jobbannonse er derfor en utdatert fremgangsmåte når det gjelder rekruttering: den når bare ut til en seksdel av alle potensielle kandidater.
Passive kandidater er ofte ekstremt ettertraktede talenter. Skarp konkurranse i kombinasjon med kompetansemangel gjør at akkurat nå er det kandidatene som sitter i førersetet: de er bevisste på sin egen verdi og er aldri langt unna neste tilbud, fordi de blir bombardert av rekrutteringsselskap hver uke. Derfor tvinges arbeidsgiverne til å endre metode når de rekrutterer: selskapet må selge inn seg selv til kandidatene for å lokke de til seg, og ikke omvendt.
Gapet som gjør at du og dine drømmekandidater aldri møtes
Vi spurte over 8600 av våre kandidater hva de synes er viktigst og mest avgjørende for at de skal ønske å bytte jobb. Slik svarte de:
Vi har også spurt 480 norske arbeidsgivere i IT- og byggebransjen om hva som er deres største utfordring innen rekruttering. Svarene deres viser tydelig at det er kandidatens marked, og hvor vanskelig det er å få inn tilstrekkelig med kandidater idag:
Resultatene viser tydelig at til tross for den nye trenden med fjernjobbing og det alltid like aktuelle spørsmålet om lønn og goder, er det stadig flere kandidater som prioriterer de myke verdiene som skaper en trivelig hverdag. Å jobbe med noe som utfordrer oss i et miljø der vi trives, er tross alt mer verdifullt enn penger i banken.
Samtidig ser vi at arbeidsgivernes største problem er å finne nok kandidater med riktig kompetanse. Gapet mellom tilgjengelige kandidater og arbeidsgivere med rett tilnærming til rekruttering, er påtagelig. Det er viktig å huske at passive kandidater normalt allerede har en jobb de trives med. Det betyr at de trenger det lille ekstra for å ta beslutningen, og dermed må selskapet forbedre tilbudet sitt ytterligere.
Begynn å selge før første intervju
For å lykkes med å få inn nye topptalenter må du skape et tiltalende helhetstilbud for fremtidige og nåværende ansatte, og presentere dette til kandidatene allerede ved første kontakt for å kunne få de interessert til å komme på intervju. Denne flørtingen med potensielle kandidater kalles employer branding, og inkluderer alt som selskapet står for. Dette markedsføres mot både kunder og kandidater, og gir muligheten til å fortelle verden, på en subtil, men tydelig måte, hvem dere er og hva dere gjør. Her kan også nysgjerrige kandidater lære seg om selskapet på egen hånd.
Kort og godt: slik lykkes du
For å lykkes med rekrutteringen trenger du altså å selge deg inn til kandidaten, gjøre deg attraktiv som arbeidsgiver og tilby mer enn bare en god lønn i ditt EVP. Slik skaper du en virkelig god base, men hvis du vil ta i bruk ytterligere tiltak, kan du også ansette en ekstern rekrutteringsspesialist.
Vi på Worko er eksperter på området – la oss hjelpe deg!
Vi i Worko har drevet med rekruttering i over 10 år. Vår markedsresearch og erfaring har gitt oss et klart bilde av dette tydelige maktskiftet på arbeidsmarkedet, og vi har tilpasset vår arbeidsmetodikk deretter. Vår misjon er å hjelpe arbeidsgivere å lykkes med rekruttering til tross for den høye konkurransen. Gjennom proaktiv og langsiktig kompetansetilførsel tenker vi nytt om rekrutteringsbransjen fra bunnen av. Kontakt oss hvis du vil vite mer!
Vil du lese mer om hvordan du kan lykkes med rekrutteringen din? Last ned vår guide om hvordan du kan lykkes med å rekruttere på en utfordrende kandidatmarked – helt uten kostnad!