Kortsiktig behov omgjort til langsiktig plan for Betonmast
Da Betonmast landet sine første svenske prosjekter, var det behov for raskt å ansette anleggsledere, bygningsingeniører og arbeidsledere.
Da Betonmast skulle gjennomføre sitt første prosjekt i Sverige, var det fortsatt et stort behov for å ansette en rekke viktige roller. Det var viktig å øke antallet kandidater som var klare for intervjuer, som hadde de rette ferdighetene til jobben og som oppfylte Betonmasts krav. Samtidig ønsket de heller ikke å ansette for mange fra den forrige organisasjonen. Valget av rekrutteringsselskap falt på Worko. Ved hjelp av den rette storytellingen om Betonmast, kombinert med Workos tilgang til passive kandidater, ble det mulig å avtale flere intervjuer på kort tid. Resultatet ble fire jobber på under to måneder.
Storytelling er en sentral ingrediens for vellykket rekruttering når det er viktig å finne den rette kompetansen raskt. Årsaken er at kandidatene i dag har så mange valg at det ikke er nok å liste opp fordelene ved arbeidsplassen. Du må kunne tilby mer enn det – og også formulere hvordan det skal gjøres. Med riktig storytelling finner man frem til den rette kompetansen for rollen som skal fylles. Dette, sammen med Workos tilgang til passive kandidater, fører til en vellykket rekruttering.
- Kandidatbase for å sikre fremtidig vekst – over 700 kvalifiserte kandidater kartlagt
- Over 120 intervjuer og 37 jobber (and counting!)
- Worko ble engasjert i vekstplanen – ansettelse av administrerende direktør for to datterselskaper
Problemet – løst på kort sikt
… men nye prosjekter var allerede på vei inn – og den samme situasjonen kunne ikke gjenta seg.
Betonmast innså at med en stor tilstrømning av nye prosjekter var det stor risiko for å havne i det samme presserende rekrutteringsbehovet på nytt. Det var behov for å gjennomføre rekrutteringsaktiviteter proaktivt, strategisk og tilpasset de årlige vekstmålene. Dette førte til at Betonmast etter en vellykket direkte rekruttering valgte vår løsning rundt strategisk kompetanseforsyning.
I utgangspunktet valgte vi Worko fordi de var gründere, fremtidsrettede og innovative. Det var noe vi kunne forholde oss til. Vi fortsetter å jobbe med Worko fordi det er en effektiv måte å få nytt blod inn i organisasjonen på, noe som igjen gjør at vi sikrer kvalitet for våre kunder. — Mattias Gustafson, administrerende direktør – Betonmast Sweden